Tullin rooli  henkilöliikenteen valvonnassa on merkittäväTulliliitto ry on suurin tullilaisten ammattiliitoista. Tällä kannanotolla ilmaisemme huolemme kasvavan rajaliikenteen myötä lisääntyvistä palvelu- ja valvontatehtävistä ja samanaikaisesti Tullin niukoista resursseista vastata niihin sekä henkilö- että raskaanliikenteen parissa.

TULLI JA RAJATURVALLISUUS
Tulli on ulkomaankaupan tavaravirtojen valvonnan ja verotuksen vastuuviranomainen. Tullin rooli myös henkilöliikenteen valvonnassa on merkittävä. EU:n ulkorajaliikenteessä Helsinki-Vantaan lentokenttä ja itärajan suurimmat rajanylityspaikat tulevat olemaan tulevaisuuden merkittäviä painopistealueita. Kuluvana vuonna matkustajien määrät Suomen ja Venäjän rajan painopistealueilla Itä- ja Kaakkois-Suomessa ovat kasvaneet 16 %, mikä merkinnee vuoden lopussa uutta ennätystä eli liki 12 milj. rajanylittäjää.

Tulli huolehtii rahti- ja kalastusalusten rajatarkastuksista ja myöntää tarvittaessa myös viisumit. Pienkoneiden rajatarkastuksia tehdään Turussa, Tampereella, Mikkelissä, Savonlinnassa, ja Varkaudessa. Vuonna 2011 Tulli suoritti 213 660 rajatarkastusta, 49 725 hallinnollista rajatarkastusta, sekä myönsi 1732 viisumia vaihtomiehistöjen jäsenille.

Ulkomaankauppaan liittyvä verotuksen oikeellisuus ja riittävä tullivalvonnan taso on turvattava sekä sisä- että ulkorajaliikenteessä kaikilla liikenne- ja matkustajamäärillä ja kaikilla liikennemuodoilla, myös itärajan henkilöautoliikenteessä.

RAJALIIKENTEEN SUJUVUUS ITÄISELLÄ ULKORAJALLA JA SISÄINEN TURVALLISUUS
Suomi varautuu itäliikenteen merkittävään kasvuun laajalla viranomaisyhteistyöllä. Ministeriöistä sekä sisä- että ulkoministeriö ovat asettaneet työryhmän valmistelemaan, yhteen sovittamaan ja tehostamaan Suomen valmistautumista lisääntyvään itäliikkuvuuteen. Valtiovarainministeriön alainen Tulli on myös otettava mukaan työryhmän suunnittelutyöhön.

Nykyinen suuntaus, jossa korostetaan rajaliikenteen sujuvuutta, synnyttää haasteita rajamuodollisuuksien sähköistämisen, mahdollisimman tarkkaan kohdennettujen tarkastusten ja rajatoimipaikkojen läpäisevämpien infrastruktuurien kehittämisen muodossa.

Todennäköinen viisumivapaus Venäjän kanssa avaa matkustusmahdollisuudet myös niille henkilöille, joilla ei ole ollut varaa hankkia viisumeita. On ennustettu, että mm. ”hit and run” – rikollisuus ja salakuljetusyritykset tulevat lisääntymään. Nykyään rikollisuutta hillitsevän viisumin ”katkeamispelotteen” poistuminen tulee myös lisäämään sekä määrällisiä että sisäisen turvallisuuden tarpeesta johtuvia rajatullitarkastuksia. Ulkorajaturvallisuus on mitä suurimmassa määrin Suomen omaa sisäistä turvallisuutta, jonka takaajana siihen koulutetuilla tullilaisilla on oltava merkittävä osuus jatkossakin!

HENKILÖSTÖRESURSSIT LISÄÄNTYVÄSSÄ RAJALIIKENTEESSÄ
Tullin on oltava samalla viivalla yhtäläisenä turvallisuusviranomaisena kuin Rajavartiolaitos ja Poliisi, joiden resursseja vahvistetaan etupainotteisesti todennäköiseen EU-Venäjä viisumivapauteen varautuen. Tulli on hoitanut valtion tuottavuusohjelman mukaiset velvoitteensa mallikelpoisesti joutuen tuplaamaan henkilöstövähennykset (-15%) ja vuodelle 2013 on –27 htv vähennysvelvoite. Tulli toimii jo nyt monessa paikassa alimiehityksellä. Alimiehitys korostuu lisääntyvien liikennemäärien myötä ja aiheuttaa henkilöstön väsymistä. Tulli arvioi tarvitsevansa itärajan ylityspaikoille lisääntyvien liikennemäärien sekä tullirikostorjunnan tarpeet huomioon ottaen yhteensä 142 uutta työntekijää.

Tulliliitto ry odottaa, että Eduskunta ja Valtiovarainministeriö tunnustavat Tullin olevan vaikuttava turvallisuustoimija rajaliikenteessä ja osoittavan sen vastaamalla sekä nykyisiin että tuleviin henkilöresurssitarpeisiin.

Yhteistyöterveisin

Markku Kosonen