Tulli virastona ja sen työntekijät ansaitsevat pätevän, tullialan ja ulkomaankaupan asiantuntijan pääjohtajaksi. Pätevin löytyy Tullin omien hakijoiden joukosta. Ulkopuolisen tulijan perehtyminen ulkomaankaupan maailmaan alkeista lähtien veisi aikaa ja energiaa. Yhteiskunnassa tapahtuvat muutokset tarvitsevat nyt Tulliin ammattitaitoisen pääjohtajan joka kykenee vaativiin päätöksiin ja perusteltuihin ratkaisuihin heti valinnan jälkeen. Olemme myös saaneet tutustua kaikkien 12 hakijan hakemuksiin.

Tullilaitos on jo vuosia ollut valtion rankkojen säästötoimenpiteiden kohteena, henkilötyövuosia on vähennetty roimasti eikä budjetit ole aina kohdanneet tarpeita.

Isoista muutoksista on selvitty asiantuntevan johdon ja motivoituneen sekä ammattitaitoisen henkilökunnan avulla. Ylijohtaja Jarkko Saksa on osoittanut ammattitaitonsa mm Tullin palkkausjärjestelmää synnytettäessä ensimmäisenä valtion isoon virastoon ja nyt vetänyt viimeisintä Tullin rakennemuutostyöryhmää, pois Tullipiireistä kohti valtakunnallista organisaatiota. Henkilöstö on ollut kaikissa hankkeissa hyvin mukana ja kantojamme on myös kuunneltu. Saksa nauttii Tulliliiton arvostusta asiallisena, ammattinsa osaavana johtajana. Tänä päivänä johtajan tulee myös osata kuunnella ja arvostaa sekä kannustaa henkilöstöä. Mielestämme Jarkko Saksa tämän taitaa.

Tulliliiton kanta pääjohtajan valinnassa on selvä ja toivomme sen tulevan huomioiduksi valintaa tehdessä. Ylijohtaja Jarkko Saksa on vaatimukset täyttävä, hyvä henkilöstöjohtaja ja tullitoiminnan kokonaiskuvan hallitsija kansallisella niin EU:n tasolla kuin kansainvälisesti.

Markku Kosonen
Tulliliitto ry:n puheenjohtaja