Valtiovarainministeriön hankkeet kalliita kansalaisille - rahaa haaskattaisiin byrokratiaan

Tehokkuus
Valtiovarainministeriön ns. VETO-työryhmän esityksen mukaan Tullin kantamien tavarapohjaisten verojen kanto ollaan siirtämässä verohallinnolle. Tämä siirto maksaisi yli 10 miljoonaa euroa ohjelmisto- ja järjestelmäkuluina. Tullin verojen kanto on tehokasta, veronkannon siirto toiselle toimijalle aiheuttaisi valtiolle pahimmillaan kymmenien miljoonien eurojen tappion vuosittain. Tullilla on ainoana viranomaisena tietoa ja kokemusta tavaroiden luokittelusta, joka on tavaroiden verotuksen perusta. Tavaran tuntemuksen perusteella Tulli pystyy tehokkaasti tunnistamaan esimerkiksi harmaan talouden toimijat ulkomaankaupan alalla.

Toiminnoissaan Suomen tulli sijoittuu kärkisijoille maailman laajuisesti vertaillen. Vähentyneistä resursseista huolimatta Tulli on pystynyt hoitamaan mallikkaasti yhteiskunnalliset palvelutehtävänsä ulkomaankaupan yleisviranomaisena ja osuutensa sisäisen turvallisuuden toimijana.

Turvallisuus
Suomen tullilla on tärkeä rooli yhteiskunnan suojaamisessa ja turvallisuudessa. Tätä tehtävää Tulli on menestyksekkäästi hoitanut yhteistyössä poliisin ja rajavartioston kanssa. Tehokkuus lisääntyy nimenomaan kunkin virkakunnan keskittyessä omiin tehtäväalueisiinsa ja tuomalla omaa erityisosaamistaan yhteistyöhön. PTR-yhteistyön lisäksi Tullia työllistää tehtävät yhdentoista eri ministeriön lukuun.

Työrauha
Tuottavuusohjelmasta johtuvien rajujen henkilöstö- ja toimintamäärärahojen vähennysten jälkeen Tullin tulisi saada jatkaa itsenäisenä laitoksena. Meneillään oleva organisaation rakenneuudistus kertoo osaltaan Tullin halusta ja kyvystä uudistua ja muokata toimintojaan entistäkin tehokkaammaksi.

Tulliliiton edustajisto edellyttää Valtionvarainministeriön takaavan Tullille sellaiset toimintaedellytykset, joissa motivoitunut, ammattitaitoinen ja moniosaava henkilöstö pystyy keskittymään tulosten tekemiseen ulkomaankaupan tarkastuksen, verotuksen ja valvonnan aloilla.

Tulliliitto on Tullin suurin henkilöstöjärjestö ja JHL:n yhteisöliitto.

Lisätietoja puheenjohtaja Markku Kosonen 040 332 2276