Tiedote 25.5.2010

Julkaisuvapaa heti

Valtion tuottavuusohjelma kohtelee kaltoin tuottavaakin virastoa kuten Tullia. Tuottavuusohjelma toimii nykyisellään pelkkänä työntekijöiden vähennysohjelmana, tuottavuuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Henkilöstöä on jo vähennetty niin paljon, että sekä EU:n että Suomen kansallisten lakien edellyttämien tehtävien asianmukainen hoito vaarantuu.

Tuottavuusohjelmalla valtiovarainministeriö perustelee Tullin verotustehtävien siirtämistä verohallintoon (VETO-työryhmän esitys). Tullin nykyisin hoitamien yritysten verotustehtävien siirrosta voisi aiheutua kokonaisuudessaan kymmenien miljoonien lisälaskut veronmaksajille.

Edustajisto kiinnittää huomiota nuorten, Tullin peruskoulutuksen käyneiden työllisyyteen, joka tuottavuusohjelman johdosta on muodostunut epävarmaksi. Maan hallituksen ohjelmat tukevat varsinkin nuorten työllisyyttä. Ohjelmilla yritetään estää nuorten työttömyyden lisääntyminen. Se mitä tapahtuu nyt Tullissa, on suuressa ristiriidassa näiden ohjelmien kanssa.

Tulliliiton Tampereella 24.-25.5.2010 kokoontuneen Edustajiston mukaan

• Tuottavuusohjelma on lopetettava pelkkänä henkilöstön vähennysohjelmana ja vähenevät voimavarat tulee keskittää aidon tuottavuuden lisäämiseen.
  • Suunnitellut Tullin verotustehtävien siirrot Verohallinnon hoidettaviksi on unohdettava. Tehtävien siirrosta aiheutuisi pahimmillaan miljoonien eurojen ylimääräinen lasku veronmaksajien maksettavaksi.
  • Nuorten, juuri Tullin ammatillisen peruskoulutuksen suorittaneiden työntekijöiden työllisyys on taattava. Näin Tullissa voidaan varmistaa ammattitaitoisen henkilökunnan saatavuus myös niin sanottujen suurten ikäluokkien jäädessä eläkkeelle.

Valtiovarainministeriön tiukasta budjetista johtuen Tullin on vaikeaa suunnitella omaa toimintaansa pitkäjänteisesti. Työntekijät kokevat tämän raskaina ja tempoilevina henkilöstöpäätöksinä.

Tulliliitto on Tullin suurin henkilöstöjärjestö ja JHL:n yhteisöliitto.

Lisätietoja puheenjohtaja Markku Kosonen 040 332 2276