Valtiovarainministeriö järjesti 9.11.2009 tilaisuuden, jossa kutsun mukaan oli tarkoitus kertoa Valtiovarainministeriön alaisten virastojen: Verohallinto, Tulli, Ajoneuvohallintokeskus yhteisestä verotustoimintoja selvittävästä hankkeesta. Tilaisuudessa ilmoitettiin henkilöstöjärjestöille, miten hanke etenisi ja miten työryhmän johtopäätökset liittyisivät verotustoimintojen organisointiin tulevaisuudessa. Johtopäätöksistä kerrottiin vasta, kun henkilöstöjärjestöt niitä erikseen kysyivät.

Vetotyöryhmä esittää valmisteverotuksen, autoverotuksen ja tuontiin liittyvän arvonlisäverotuksen siirtämistä verohallintoon. Tullin edustajat työryhmässä: Reijo Virtanen, Marko Koski ja Pirkko Kovanen kannattivat yksimielisesti Tullin verotustehtävien siirtoa Verohallitukselle.

Tulliliitto pitää täysin käsittämättöminä Veto-työryhmän esityksiä. Esityksiä on perusteltu tuottavuusohjelman vaatimuksilla, mutta vertailuja eri vaihtoehtojen välillä ei ole tehty eikä osoitettu edes taloudellista hyötyä saavutettavan tehtävien siirrolla.

Tullin verotustoimintojen siirtämisellä Verohallinnolle olisi suorat haitalliset vaikutukset Tullin tarkastus- ja valvontatehtäviin sekä rikostorjuntaan. Tullin osaamisketju tavaraan katkeaisi keskeltä.

Valtiovarainministeriön nimeämän työryhmän toiminnasta ei ole saatu mitään tietoja ennen sen kertomia tehtävien siirtoesityksiä 9.12 tilaisuudessa. Hankkeen aikana ei ole kuultu henkilöstöjärjestöjen edustajia eikä edes Tullin johtoa. Valmistelutyötä ei ole työryhmässä hoidettu asettamispäätöksen mukaisesti.

Työryhmän työskentely ei ole ollut asettamispäätöksen mukaista, kustannusvertailuja ei ole esitetty. Tullia eikä sen henkilöstöjärjestöjä ole kuultu asiassa.

Tulliliitto ei voi hyväksyä työryhmän esitysten perusteella verotustoimintojen siirtämistä pois tullista.

Tulliliiton liittohallitus päätti 11.12.2009 kutsua ylimääräisen edustajiston kokouksen koolle päättämään mahdollisista toimenpiteistä Tullin tehtävien siirtämiseen liittyen.

Helsingissä 14.12.2009

Markku Kosonen
Tulliliitto ry

Jakelu;