TULLILIITTO RY PUHEENVUORO
Kiljava 14. -15.5.2009

TULLISSA VALTION TUOTTAVUUSOHJELMA TUOTTAA TYöTTöMYYTTä

Alun perin valtion töiden tuottavuuden tehostamiseksi ja rahallisten säästöjen saavuttamiseksi ajateltu tuottavuusohjelma on kääntynyt itsensä irvikuvaksi.

Tullilaitokselle yhä lisättyjen henkilöstön vähentämisvelvoitteiden ja samanaikaisesti määrärahojen leikkaamisen vuoksi Tulli on joutunut tilanteeseen, jossa henkilöstöä irtisanotaan. Tiukassa taloudellisessa tilanteessa on käsittämätöntä, että valtiovalta omilla irtisanomisillaan vähentää työpaikkoja ja näin lisää työttömyyttä. Valtiovarainministeriö miettiköön uudelleen valtion työnantajakuvaa, kun nykyisen mukaan "oman henkilöstön merkitys ja tyytyväisyys korostuvat".

Todellista työn tehokkuutta ja veronmaksajien varojen säästöä piti kokeilla Nuijamaan rajanylityspaikalla Tullin ja Rajavartiolaitoksen yhteistehtävissä. Tämä kokeilu viranomaisyhteistyöstä voisi osoittaa todellista tehokkuutta ja säästöä. Kokeilua on kuitenkin vaikea jatkaa tai ainakaan siitä ei saa todellista kuvaa, koska Tulli irtisanoo työntekijöitään ja irtisanomisten jälkeen Tullilla ei ole osoittaa työvoimaa tähän kokeiluun.

Tullilaitos on henkilöstön kannalta selviytynyt tähän asti kohtuullisen hyvin työnantajana ja pystynyt, niin halutessaan noudattamaan hyvää henkilöstöpolitiikkaa. Maan hallituksen neuvotteluhaluttomuus ja valtiovarainministeriön joustamattomuus tuottavuusohjelman toteuttamisen aikataulussa ovat johtaneet kestämättömään tilanteeseen Tullissa. Työntekijöitä irtisanotaan, ja ensiksi saavat lähteä määräaikaiset työntekijät, mutta sekään ei ehkä riitä. Irtisanottavat henkilöt työskentelevät eri puolilla maata, ovat motivoituneita, nuoria, valtion varoin koulutettuja tullialan ammattilaisia.

Tulliliitto ry edellyttää, että valtion tuottavuusohjelman toteuttamisessa käytetään laitoskohtaista harkintaa. Tullilaitoksen kohdalla tulee henkilöstöä vähentää vain luonnollisen poistuman puitteissa.

Lopuksi. Valtion tuottavuusohjelma on edelleen kokonaisuudessaan voimassa. Tämä tarkoittaa, että työntekijämäärä laskee lähes 15000: lla vuoteen 2015 mennessä. Onko tämä tässä työmarkkinasuhdannetilanteessa järkevää?

Jukka Pirttiperä
Tulliliitto ry