Demari

Matkailu- ja palvelualaa hyödyttävä viisumivapaus on tervetullut, mutta se pitää toteuttaa vastuullisesti. Näin kommentoivat rajavartiolaitoksen ja tullin henkilöstön edustajat EU:n ja Venäjän välistä mahdollista viisumivapautta. Viisumivapauden myötä rajaliikenne lisääntyy, ja samaa tahtia kasvavat myös vaatimukset rajaliikenteen sujuvana ja turvallisena pitämisestä.

– Tulijoiden määrää on vaikea arvioida. Tällä hetkellä 25 prosentilla venäläisistä on ulkomaille matkustamisen oikeuttava passi. Sitä on vaikea arvioida, kuinka paljon passeja aletaan anoa, kun viisumeita ei enää tarvita, kertoo Rajaturvallisuusunionin puheenjohtaja Erkki Hirvonsalo.

Arvioiden mukaan viisumivapaus vilkastuttaisi liikennettä itärajalla kaksin- tai jopa kolminkertaiseksi. Hirvonsalon mukaan Suomen tulisi valmistautua viisumivapauteen ajoissa. Hän kertoo itänaapurin haaveilleen viisumivapaudesta jo vuoden 2014 talviolympialaisiin, mutta siihen viisumivapaus tuskin ehtii toteutua.

– Vuonna 2018 on jalkapallon MM-kisat Venäjällä, ja siihen venäläiset haluaisivat viisumivapauden. Jos tarvittavat rahat saadaan vasta vuonna 2017, ollaan jo myöhässä, Hirvonsalo sanoo.

Vuonna 2012 itärajalla tehtiin 11,9 miljoonaa rajanylitystä. Jo nykyisellään rajanylittäjien määrä kasvaa noin 15 prosenttia vuosittain.

Tulliliiton puheenjohtaja Markku Kosonen muistuttaa, että matkustajavirran kasvaessa lisääntyvät myös esimerkiksi tullirikokset. Kokonaisuudessaan tullirikoksissa oli viime vuonna 26 prosenttia kasvua edellisvuoteen verrattuna.

– Tarvitaan käsiä ja tekijöitä sinne rajalle, Kosonen sanoo.

Lue lisää aiheesta keskiviikon Demokraatista.