Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Tulliliitto vetoavat hallitukseen ja eduskuntaan Tullin toimintojen turvaamiseksi. Tulli on ilmoittanut harkitsevansa koko henkilöstön lomauttamista laitoksen määrärahatilanteen kiristyessä vuonna 2017. Liittojen mielestä ensi vuoden talousarvion korjaaminen ei ole ollenkaan myöhäistä, eduskuntahan käsittelee sitä vielä tämän loppuvuoden aikana.

kumihanskat

- Mahdollisesti jopa kahteen viikkoon venyvillä lomautuksilla on väistämättä suuret vaikutukset Tullin verotus- ja valvontatehtävien hoitoon ja tehokkuuteen. Lisäksi laiton toiminta rajaliikenteessä aktivoituu varmasti, mikäli lomautuksiin joudutaan, Tulliliiton puheenjohtaja Markku Kosonen korostaa.

JHL ja Tulliliitto painottavat Tullin merkitystä verotulojen kerääjänä ja harmaan talouden sekä laittoman maahantuonnin torjujana. Tulli kerää noin 10 prosenttia valtion verotuloista.

- On selvää, että verotulojen menetykset ovat huomattavasti suuremmat kuin lomautuksilla saavutettavat säästöt. Toimintamenomäärärahojen leikkaamisessa ei yksinkertaisesti ole järkeä -veromenetyksiin kun ei muutenkaan ole varaa, JHL:n neuvottelupäällikkö Kristian Karrasch toteaa.