JHL

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL pitää valtiotyönantajan toimintaa vastuuttomana, kun se yllättäen keskiviikkona 11.1. ilmoitti keskeyttävänsä käynnissä olleet sopimusneuvottelut. Teko on omiaan lisäämään epävarmuutta koko maan ja palkansaajien tilanteeseen.

Valtiotyönantajan keskiviikkoinen ilmoitus keskeyttää meneillään olevat virka- ja työehtojen sopimusneuvottelut tuli ammattiliitto JHL:n mielestä aivan puskista. Liitto pitää menettelyä vastuuttomana.

– Valtion työnantajana pitäisi tällaisessa taloudellisessa ja maailmanpoliittisessa tilanteessa lisätä vakautta, ei luoda lisää epävarmuutta, sano JHL:n sopimusasiantuntija Erika Mattsson.

Mattssonin mukaan työrauhan ylläpitäminen on erittäin merkittävä asia, kun ulkoinen turvallisuustilanne pelottaa kansalaisia.

– Valtion pitäisi toimia esimerkillisenä työnantajana. Nyt se ei sitä tee, vaan pakottaa meidät irtisanomaan nykyisen virka- ja työehtosopimuksen. Se merkitsee sopimuksetonta tilaa ja työrauhan vaarantumista, vastaava sopimusasiantuntija Harri Turunen.

JHL muistuttaa, että valtion henkilöstö on koronan aikana venynyt ja tukenut sekä työnantajaa että koko yhteiskuntaa suurin ponnistuksin.

– On vastuutonta, että työnantaja ilmoittaa, että se ei tällaisessa tilanteessa ole valmis tekemään ratkaisua. Nimenomaan nyt, kun inflaatio laukkaa ja Ukrainassa käydään sotaa, joka vaikuttaa jokaisen suomalaisen elämään ja toimeentuloon, valmius pitäisi olla, Turunen sanoo.

JHL:n vankka mielipide on, että nyt valtion henkilöstö, kuten muutkin palkansaajat, tarvitsevat ja ansaitsevat tuntuvat palkankorotukset.

– Ja ne he tulevat saamaan, Erika Mattsson alleviivaa.

Lisätiedot:

Sopimusasiantuntija Erika Mattsson