Ammattiyhdistyskoulutuksella tarkoitetaan henkilöstöjärjestöjen jäsenkunnalleen järjestämää koulutusta, joka liittyy työnantajan ja järjestöjen yhteistyöhön tai järjestöjen toimintaedellytysten parantamiseen. Työnantaja tukee taloudellisesti yhteistyötä edistävää ammattiyhdistyskoulutusta.

Luottamusmieskoulutus lisää luottamusmiehen pätevyyttä luottamusmiestehtävien hoidossa ja siten edistää luottamusmiestoiminnan tavoitteita.

Yhteistoimintakoulutus parantaa Tullin johdon ja henkilöstön välisen yhteistoiminnan edellytyksiä ja siten edistää virastojen sisäistä yhteistoimintaa.

Luottamusmies-, työsuojelu- ja muussa yhteistoimintatehtävässä toimivat ja näiden varamiehet sekä ammattiosaston tai yhdistyksen puheenjohtaja voivat osallistua sellaiseen työnantajan taloudellisesti tukemaan ammattiyhdistyskoulutukseen joka on tarpeen heidän luottamus- tai yhteistoimintatehtävänsä hoitamisen kannalta.

KOULUTUKSIIN HAKEUTUMINEN

Liitteenä on JHL:n hakemus, jota tulee ehdottomasti käyttää hakeutuessa alla oleville kursseille. Hakemuksessa tulee olla työnantajan puoltomerkinnät ennen sen postittamista Tulliliiton toimistolle, josta se edelleen lähetetään JHL:ään. (Kiireellisissä tapauksissa voit hakemuksen laittaa scannattuna e-mailiin Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. ja alkuperäinen postitse)

UUSILLE LUOTTAMUSMIEHILLE

JHL ry:n luottamusmiesten peruskurssi järjestetään keväällä 2013 joten nyt on hyvä aika käydä pohjalle edunvalvonnan ja yhteistoiminnan kurssi

EDUNVALVONNAN JA YHTEISTOIMINNAN KURSSI 5 PV

12.11.2012 - 16.11.2012

Kurssilla perehdytään liiton, paikallisen edunvalvonnan, yhdistysten ja toimijoiden tehtäviin sekä vaikutusmahdollisuuksiin luottamus-, työsuojelu- ja yhteistoimintatehtävissä. Kurssilla aloitetaan oman oppimispolun rakentaminen henkilökohtaisen oppimissuunnitelman (HOPS) avulla.

Hakemus tulee olla lähetettynä, työnantajan puollolla 24.9.2012 mennessä Tulliliiton toimistoon.

EDUNVALVONNAN JA YHTEISTOIMINNAN JOHDANTOKURSSI 3 PV

10.12.2012 - 12.12.2012

Hakemus tulee olla lähetettynä, työnantajan puollolla 22.10.2012 mennessä Tulliliiton toimistoon.

LUOTTAMUSMIESKOULUTUS JATKOKURSSIT

LUOTTAMUSMIESTIEDON KURSSI III B, VALTIO, OSA 1/2, 3 PV

15.10.2012 - 17.10.2012

Sisältönä on työn ja työympäristön analysointi ja kehittäminen, palvelussuhteen ehtojen määräytyminen, valtion yleinen virka- ja työehtosopimus, valtion työaikasopimus ja niiden soveltaminen sekä neuvottelutoiminta, ennakoivaa edunvalvontaa ja yhteistoimintamenettely.

Hakemus tulee olla lähetettynä, työnantajan puollolla 27.8.2012 mennessä Tulliliiton toimistoon.

LUOTTAMUSMIESTIEDON KURSSI III C, VALTIO, OSA 2/2, 3 PV

22.10.2012 - 24.10.2012

Syventää osaamista sopimusrakenteista, paikallisesta sopimisesta. Käydään läpi virkamieslaki, matkustusohjesääntö ja sen soveltamiskäytänteitä. Syventävää opetusta palkkausjärjestelmistä, niiden kehittämisestä sekä toimimisesta arviointiryhmässä.

Hakemus tulee olla lähetettynä, työnantajan puollolla 3.9.2012 mennessä Tulliliiton toimistoon.

LUOTTAMUSMIESTIEDON KURSSI III B, VALTIO, OSA 2/2, 3 PV

19.11.2012 - 21.11.2012

Sisältönä on työn ja työympäristön analysointi ja kehittäminen, palvelussuhteen ehtojen määräytyminen, voimassaolo ja muutostilanteet. Lisäksi harjoitellaan neuvottelutoimintaa, ennakoiva edunvalvonta työhyvinvoinnin ja tuloksellisuuden näkökulmasta ja yhteistoimintamenettelyjä työpaikoilla.

TULLILIITON OMA LUOTTAMUSMIES INFOPÄIVÄ 2012

Syyskuussa 2012 on ajateltu pitää luottamusmiehille infopäivä Tulliliiton toimistolla.

Mikäli ko. päivän järjestäminen tulee mahdolliseksi, niin informoimme siitä lisää myöhemmin.

KURSSIPÄIVÄRAHA – MATKUSTAMINEN

Tulliliitto ry maksaa poikkeuksellisesti ja ainoana liittona kurssipäivärahaa joka on 50% kokopäivä rahasta.

Julkisten kulkuneuvojen käyttö

Tulliliitto suosittelee linja-auton tai junan (2 lka) käyttämistä matkustusvälineenä. Junalipun voi jokainen tilata VR yritysmyynnistä lipunmyynti toimistosta tai puhelimitse puh.030723702.

VR Yritysmyyntiin tulee lippua varatessa EHDOTTOMASTI ilmoittaa,

•    Tulliliiton asiakasnumero 1098891

•    matkustajan nimi

•    Matkustajan nimenperään tulee lisätä koodi (tarkista toimistolta) (Mikäli matkustaja ei ilmoita koodia nimenperään joutuu Tulliliitto perimään matkakulut matkustajalta, kirjanpidollisista syistä).

Lentokoneella

Linjan Oulu ja siitä pohjoisemmilta tullitoimipaikoilta, sekä poikkeustapauksissa Ahvenanmaalta tulevilla on mahdollisuus käyttää sopivaa lentovuoroa Helsinki, Tampere, Turku.

Lentäen matkustavia pyydetään lippuvarausten vuoksi ottamaan yhteyttä liiton toimistoon 3 vko:a aikaisemmin ennen matkaa 045- 8777855.

Oman ajoneuvon käyttö

Mikäli julkinen kulkuneuvo ei ole käytettävissä, voidaan niissä tilanteissa käyttää omaa kulkuneuvoa, jolloin korvaus on 0,26€ / km.

Oman auton käytöstä tulee sopia ennakkoon Tulliliiton toimiston kanssa tai matka korvataan halvimman julkisen kulkuneuvon mukaan.

Taksin käyttö

Taksin käytöstä tulee sopia ennakkoon Tulliliiton toimiston kanssa tai matka korvataan halvimman julkisen kulkuneuvon mukaan.

Matkalaskut tulee toimittaa Tulliliitto ry toimistolle kuitteineen.

Antoisia edunvalvonta-, yhteistoiminta ja luottamusmieskurssipäiviä!

Markku Kosonen

pääluottamusmies