1. JHL kouluttaa 2015 -koulutusopas

Uusi ”JHL kouluttaa 2015” -kurssiesite eli koulutusopas on painettu ja se lähetetään lokakuun aikana suoraan painosta yhdistyksiin, lukumäärä on suhteutettu yhdistyksen kokoon.

Toivomme, että koulutusopasta jaetaan työpisteiden ilmoitustauluille tai kahvipöydille.

Lisää oppaita saat omasta aluetoimistostasi tai tilaamalla Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. -sähköpostista.

2. JHL:n kalenteri 2015 ja jäsenetuesite

JHL:n kalenteri 2015 ja jäsenetuesite postitetaan jäsenille Motiivin numero 11 mukana, lehti ilmestyy 29.10. Jäsenkorttia ei postiteta tänä vuonna, koska nykyinen jäsenkortti on voimassa 2014-2015.

Mikäli et ole marraskuun ensimmäisen viikon jälkeen saanut Motiivia 11 liitteineen, ota yhteyttä jäsenyksikköön 010 7703 430 tai Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen..

3. JHL haastaa työpaikat viettämään Reilun kaupan kahvitaukoa

Perinteistä Reilun kaupan viikkoa vietetään 20. – 24.10.2014. JHL haastaa yhdistykset ja työpaikat mukaan osallistumaan Reilu kahvitauko -kilpailuun.

Osallistuminen on helppoa, ohjeet ja vinkkejä kahvitauon järjestämiseksi. Mukaan voi ilmoittautua 26.10.2014 asti.

Reilu kahvitauko viestii vastuullisesta tavasta toimia. Tällä kahvitauolla on merkitystä. Reilun kaupan tuotteiden valitseminen luo aidosti toimeentuloa Reilun kaupan viljelijöille kehitysmaissa.

Reilu kauppa ry palkitsee kiinnostavimpia Reiluja kahvitaukoja. Palkintona on runsas valikoima reiluja kahveja. Lisäksi palkitaan viisi Reilun kahvitauon järjestäjää Johan&Nyström -kahvipaahtimossa Helsingissä järjestettävällä kahvikurssilla. Jokaiselta palkitulta kahvitauolta kahvikurssille pääsee kaksi osallistujaa.

4. Solidaarisuuslähettiläät

Ryhdy työpaikkasi tai yhdistyksesi solidaarisuuslähettilääksi. Lähettiläänä voit kampanjoida, tiedottaa ja vaikuttaa kunnollisten työolojen puolesta myös kehitysmaissa.

JHL tekee liittona solidaarisuustyötä useiden kumppaneiden kanssa. Tärkein kotimainen kumppani on Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASK. Lisäksi yhteistyötä tehdään mm. Reilu Kauppa ry:n, Nenäpäivä-säätiön, Finnwatchin, Amnestyn ja Kehitysyhteistyön palvelukeskus KEPA:n kanssa.

Jo syksyllä voit osallistua….

Tänä syksynä on jo tulossa runsaasti tapahtumia, joissa voimme yhdistää voimamme. Reilun kaupan viikkoa vietetään 20. – 24.10 ja Nenäpäivää 7.11. Tapahtumat tarvitsevat näkyvyyttä työpaikoilla ja yhdistyksissä ja siihen tarvitaan Sinua!

ja ilmoittautumislinkki solidaarisuuslähettilääksi.

Tehdään yhdessä entistä solidaarisempi JHL!

5. Kiinnostaako yhdistystänne videoneuvottelupalvelu?

Yhdistyksille lähetettiin kesäkuussa sähköinen kirje siitä, että JHL on ottanut käyttöön Konffa.com videoneuvottelupalvelun.

Haluamme nyt muistuttaa, että JHL:n yhdistyksillä on mahdollisuus hankkia HD-tason videoneuvottelupalvelu käyttöönsä. Konffa.com tarjoaa palvelua edulliseen hintaan 348,00 €/12kk. Videoneuvottelupalvelussa voitte pitää rajattoman määrän kokouksia, ja niihin voi osallistua jopa 10 henkilöä kerrallaan.

Lisätiedot löytyvät myös liiton nettisivuilta jhl.fi jäsensivujen aktiivien työkalut –osiosta (yhdistystoiminta/videoneuvottelupalvelu yhdistyksille).

6. SAK:n Nuorten kirje ay-aktiiveille

Nuorten jäsenten aktivoimiseksi ay-toimintaan SAK:n Nuoret vetoavat yhdistyksiin, että ne huomioivat tapahtumia ja toimintaa suunnitellessaan nuoret jäsenet.

7. Eduskuntavaalit 2015

Muistutamme yhdistyksiä siitä, että vuonna 2015 on eduskuntavaalit. Yhdistysten kannattaa ottaa vaalit huomioon vuoden 2015 toimintasuunnitelmassa ja -kalenterissa. Liiton hallitus käsittelee ja hyväksyy liiton eduskuntavaalitavoitteet tammikuussa 2015 ja niistä tiedotetaan hyväksymisen jälkeen sekä liiton nettisivuilla että yhdistyskirjeessä.

Ammattiyhdistysterveisin
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry

Pekka Soini

Tero Strand