Sopimusta ei jätetä

Sopimusta ei jätetä!

SAK:laisten liittojen luottamushenkilöt kokoontuvat keskiviikkona 23.1. Helsingin Paasitorniin. Sopimusta ei jätetä -tapaamisen taustalla ovat Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n viimeaikaiset toimet, jotka nakertavat työmarkkinoiden luottamusta.

SAK:n nettisivujen kautta suorana lähetettävässä tapaamisessa kohtaavat mm. SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly ja EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies. Puheenvuoroja käyttävät lisäksi liittopuheenjohtajat ja työpaikkojen luottamusmiehet.

Tapaamiseen kutsutaan noin 400 SAK:laista luottamushenkilöä ja ydinaktiivia. Kutsut ja ilmoittautumiset hoidetaan ammattiliittojen kautta.

Myös nettilähetyksen seuraajat voivat osallistua keskusteluun tekstiviestein tai twiittaamalla. Ohjeet tästä ilmestyvät SAK:n nettisivuille viimeistään maanantaina 21.1.

Lisätietoja tapaamisesta löytyy mm. SAK:n tapahtumakalenterista. SAK:n Facebook-sivun kautta voi mm. hankkia itselleen virtuaalisen Sopimusta ei jätetä -rintanapin, jonka voi liittää omaan profiilikuvaan.
 SAK:n hallitus

Eläkeiästä ei neuvotella

SAK ei ole valmis neuvottelemaan työajan pidentämisestä eikä eläkeiästä alkuvuodesta. Pääministeri Jyrki Katainen on pyytänyt työmarkkinajärjestöiltä yhteisiä ehdotuksia työurien pidentämisestä helmikuun 13. päivään mennessä.

– Muista keinoista pidentää työuraa alusta, keskeltä ja lopusta voidaan neuvotella, puheenjohtaja Lauri Lyly kertoi MTV3:lle eilen.

SAK:n hallitus keskusteli eilisessä kokouksessaan myös raamisopimukseen sisältyvästä koulutusoikeudesta. Neuvotteluja oikeudesta ollaan jälleen käynnistämässä.

Hallituksen kokousselostus

Isyysvapaa piteni

Isyysvapaa piteni 54 arkipäivään vuoden 2013 alusta. Uusi vain isille tarkoitettu noin yhdeksän viikon isyysvapaa korvaa aikaisemman isyysvapaan ja isäkuukauden. Uudistus mahdollistaa isyysvapaan joustavamman käytön.

Katso Isän kanssa -video
Muita vuodenvaihteen muutoksia

Uusia julkaisuja
Kilpailukykyä vastuullisesti

SAK ja STTK julkaisivat alkuvuodesta yhteisen kasvupoliittisen ohjelman Kilpailukykyä vastuullisesti. Ohjelmassa todetaan, ettei ongelmamme ole liian korkeat palkat vaan erilaiset rakenteelliset jarrut, joita löytyy muun muassa työvoiman kohtaannosta, osaamisesta, infrastruktuurista, asuntotuotannosta ja lupamenettelyistä.

SAK:n uusi yleisesite on kolmikielinen. Esitteessä kerrotaan perusfaktat SAK:laisesta ay-liikkestä.

Kilpailukykyä vastuullisesti
SAK:n yleisesite

Näkökulmia ja tietoa työstä

SAK:n luottamushenkilösivuilla voi lukea ja kommentoida luottamusmiesten blogikirjoituksia työelämän arjesta ja työpaikkojen edunvalvonnasta. Sivuilta löytyy myös Palkkatyöläisen toimituksen ylläpitämä Kysymyksiä ja vastauksia -palsta, jolla vastataan lukijoiden lähettämiin työelämää koskeviin kysymyksiin.

Palkkatyöläiset-blogi
Kysymyksiä ja vastauksia