SAK:n hallitus

Koulutuskysymys on ratkaistava vuodenvaihteeseen mennessä

SAK:n hallituksen mukaan työntekijöiden kolme koulutuspäivää on toteutettava sovitussa muodossa. Koulutuspäiviä koskevan lakiesityksen valmistelussa voidaan kuitenkin ottaa lisäaika vuodenvaihteeseen saakka, jos se helpottaa yhteisymmärryksen löytymistä.

Raamisopimuksessa sovituista asioista auki on lisäksi työmarkkinoiden luottamusta lisäävien toimien toimenpideohjelma. SAK:n hallituksen mukaan sen osalta ei voi edetä, ennen kuin koulutuskiistaan saadaan ratkaisu.

SAK:n hallituksen kannanotto
 Kysely
Sahalla

Kolme neljäsosaa kannattaa lakia koulutuspäivistä

Kolmen päivän koulutusoikeudelle on tilausta. Tuoreen kyselytutkimuksen mukaan 76 prosenttia suomalaisista pitää erittäin tai melko tärkeänä, että työntekijöillä olisi lakiin kirjattu oikeus osallistua työnantajan määräämään koulutukseen vähintään kolmen päivän ajan vuodessa. Tätä mieltä ovat varsinkin työntekijät (83 %) sekä alemmat ja ylemmät toimihenkilöt (79 % ja 78 %).

Kyselytutkimus

Uusia keinoja nuorten saamiseksi työelämään

Työmarkkinoiden keskusjärjestöt ovat saaneet valmiiksi esityksen, jossa järjestöt ehdottavat uusia keinoja nuorten työelämään pääsyn helpottamiseksi. Esityksessä keskitytään löytämään uusia koulutuspolkuja niille nuorille, jotka ovat jääneet ilman ammatillista koulutusta tai keskeyttäneet sen.

Keskusjärjestöjen esitykset

Kuntavaalit
Kuntavaalit 28.10.2012

Kuntavaalien ennakkoäänestys on käynnissä

Kuntavaaleissa voi äänestää ennakkoon kotimaassa 17.–23.10. ja ulkomailla 17.–20.10. Varsinainen vaalipäivä on 28.10. SAK:n paikallisjärjestöt ovat vaaleissa mukana ympäri Suomen järjestettävillä vaalitapahtumilla, joiden tiedot löytyvät SAK:n vaalisivuilta. SAK:n lähtökohdat kuntavaaleihin ovat palveluiden tärkeys, kunnan asema hyvänä työnantajana ja demokratian säilyminen.

SAK:n kuntavaalisivut

SAK:n viestintäpäälliköksi Jaana Pohja

SAK:n hallitus on valinnut SAK:n viestintäpäälliköksi Jaana Pohjan. Hän aloittaa tehtävässään joulukuun alussa. Jaana Pohja siirtyy SAK:hon Ammattiliitto Pron verkkoviestinnän päätoimittajan tehtävästä. Hän on aikaisemmin työskennellyt mm. MTV3:n uutistoimittajana.

Nimitysuutinen

23. lokakuuta