www.sak.fi

SAK:n uutiskirje helmikuu 2012

8.2.2012
Tämä on SAK:n uutiskirje, joka lähetetään tilaajille noin kerran kuukaudessa, tarvittaessa useamminkin. Uutiskirjeen kokoaa SAK:n viestintä.

SAK vaatii Nokialta toimia irtisanottavien työllistämiseksi

Irtisanomiset

Nokia ilmoitti tänään irtisanovansa Salon tehtaalta enintään tuhat työntekijää. Työttömäksi on jäämässä erittäin suuri joukko ammattilaisia, joille uuden toimeentulon löytäminen ei pienellä paikkakunnalla todennäköisesti ole helppoa.
SAK:n Matti Huutola toivoo, että Nokia hoitaa vastuunsa esimerkillisesti ja huolehtii irtisanottavien tulevaisuudesta parhaalla mahdollisella tavalla. Myös valtiovallan on ryhdyttävä erityistoimiin irtisanomisten kohdistuessa näin moneen työntekijään.
Lue SAK:n koko tiedote.
Myös Metalliliitto vaatii Nokiaa kantamaan vastuunsa

Talouden säästötoimia ei saa maksattaa nuorilla

Hallitusohjelmassa sovittua nuorten yhteiskuntatakuuta ei saa vesittää valtiontalouden säästöpaineiden takia. Takuun tarkoituksena on tarjota jokaiselle alle 25-vuotiaalle tai vastavalmistuneelle alle 30-vuotiaalle työttömälle työ-, harjoittelu-, opiskelu- tai vastaava paikka kolmen kuukauden sisällä. Lisäksi kaikille peruskoulun päättäville olisi löydyttävä koulutuspaikka.
Lue lisää SAK:n tiedotteesta.
Yhteiskuntatakuusta keskusteltiin myös SAK:n hallituksen kokouksessa maanantaina.

Tuoretta tietoa eläkkeellesiirtymisiästä

Eläketurvakeskus julkaisee tänään viimeisimmät tilastot eläkkeelle siirtymisestä. Viime vuonna työeläkkeelle siirtyi lähes 72 000 henkilöä. Minkä ikäisenä he siirtyivät eläkkeelle? Lue juttu aiheesta illan kuluessa SAK:n netin etusivulta.

Vastaa työelämän kansalaiskyselyyn

Kansallista työelämän kehittämisstrategiaa valmistellaan parhaillaan työministeri Lauri Ihalaisen vetämänä. Valmistelijat kaipaavat nyt kansalaisten näkemyksiä ihannetyöpaikasta ja siitä, miten työnteon mielekkyyttä pystyttäisiin parantamaan.
Vastaaminen vie aikaa vain muutaman minuutin. Kysely on avoinna 26.2.2012 saakka.
Vastaa kyselyyn!

SAK:n lehdet

Arvo
Arvo ihmettelee, mikä niitä nuoria vaivaa?
Arvo on myös edennyt 12 parhaan joukkoon kisassa viime vuoden parhaista aikakauslehtien kansista. Käy äänestämässä suosikkiasi!

Palkkatyöläinen
Käytännön esimerkkejä, joilla eläköitymisen ikää on myöhennetty ja sairauspoissaoloja vähennetty, voi lukea 21.2. ilmestyvästä Palkkatyöläisestä.
Palkkatyöläinen on myös Facebookissa. Kun meitä on siellä tarpeeksi paljon, se voisi toimia oivallisena luottamushenkilöiden verkostona!

Löntagaren
Löntagareninkin teemana on työurien pidentäminen. Lisäksi lehden toimittaja vietti päivän paiskien töitä teatterityöntekijöiden kanssa Åbo Svenska Teaterissa. Löntagaren ilmestyy 14. helmikuuta, lue silloin lisää.

Uusia julkaisuja

SAK, STTK ja Akava ovat tänään julkaisseet luottamushenkilöille suunnatun oppaan maahanmuuttokysymyksistä. Oppaassa annetaan mm. käytännön vinkkejä siitä, miten maahanmuuttajat voidaan ottaa huomioon työpaikalla ja jäsenhankinnassa.
Faktaa ja fiktiota maahanmuutosta -opas löytyy pdf-muodossa SAK:n maahanmuuttajasivuilta.

SAK:n sodanjälkeisen historian kolmas osa ilmestyy 19.4.2012. Tulopolitiikan aika I. Kohti tasa-arvoa. SAK 1969–1977. Lue ennakkotiedot kirjasta SAK:n uutisesta.
Voit tilata teosta jo ennakkoon. Ennakkotilaushinta on 30 e/kpl + postituskulut. Siirry tilauslomakkeeseen.

SAK:n blogit ja Facebook

Uusi kulma -blogi: Jaksaako jatkaa? SAK:n kehittämispäällikkö Juha Antila pohtii, miten työelämässä jaksaisi vielä 63 ikävuoden jälkeenkin

Seuraa SAK:ta Facebookissa

Tule mukaan Palkkatyöläisen luottamusmiesyhteisöön Facebookissa

Myös Löntagaren löytyy Facebookista

Uutisia ammattiliitoista

Raamisopimusta ja liittojen sopimusneuvotteluja koskevat uutiset:
SAK:n sopimusneuvottelusivut

JHL:n Jarkko Eloranta:
Henkilöstö mukaan kuntauudistukseen

PAMin Kaarlo Julkunen:
Kaupan hinnoissa näkyy työntekijöiden suuri vaihtuvuus

Paperiliitto:
Lomautustarve vaihtelee

Puuliitto:
Puuliitto ei ymmärrä UPM:n tapaa "pidentää työuria"

Rakennusliitto:
Veronumero on hyvä työväline

SEL:
Työtuomioistuimen päätös: Vuosiloma on työssäolon veroista aikaa sairausajan palkkaa laskettaessa

Sähköliitto:
Lakimuutokset sähkökatkojen korjaamisesta ja korvauksista ovat oikeansuuntaisia, mutta riittämättömiä

Tulliliitto:
Kannanottoja kevään budjettiriiheen

Tapahtumakalenteri

Tarkemmat tiedot:
SAK:n tapahtumakalenteri

• 11.–12.2. Ay-sporttifestarit, Seinäjoki
  • 11.–12.2. PAU:n talvipäivät, Jyväskylä
  • 11.–12.2. SEL:n talvipäivät, Tahkovuori, Nilsiä
  • 18.–19.2. AKT:n talvipäivät, Lahti
  • 3.–4.3. TEAMin talvipäivät, Vaasa
  • 3.–4. Rakennusliiton muurarien talvipäivät, Helsinki
  • 6.–7.3. Euroopan ammatillisen yhteisjärjestön EAY:n hallitus, Bryssel
  • 12.–13.3. SAK:n hallituksen seminaari
  • 23.–25.3. JHL:n talvipäivät, Tahkovuori, Nilsiä
  • 24.–25.3. FFC:s svenska seminarium, Södra Finland
  • 25.–27.3. Metalliliiton liittokokouksen vaalit

Nyheter på svenska

Högsta domstolens beslut förbättrar de inhyrda arbetstagarnas ställning

Också unga måste garanteras ordentliga pensioner

Årets första Löntagaren utkommer den 14 februari.