www.sak.fi

SAK:n uutiskirje syyskuu 2011

6.9.2011
Tämä on SAK:n uutiskirje, joka lähetetään tilaajille noin kerran kuukaudessa, tarvittaessa useamminkin. Uutiskirjeen kokoaa SAK:n viestintä.

SAK viimeaikaisista irtisanomisista: yritysten kannettava vastuuta henkilöstöstään

SAK:n hallitus otti kokouksessaan kantaa viime viikkojen irtisanomisuutisiin. Mm. hyvää tulosta tehneet Nordea ja UPM ovat ilmoittaneet laajoista henkilöstövähennyksistä.

SAK:n hallituksen mukaan nyt näyttää siltä, etteivät yritykset kanna minkäänlaista vastuuta työntekijöistään. Suomeen onkin saatava kiireesti teollisuuspoliittinen ohjelma, jonka avulla voitaisiin lisätä investointeja teollisuuteen sekä turvata työntekijöiden toimeentulo ja teollisuuspaikkakuntien tulevaisuus.

Vuorotteluvapaata ei saa heikentää

SAK ei hyväksy maan hallituksen suunnitelmia vuorotteluvapaan ehtojen heikentämiseksi. Korvauksen leikkaus iskisi erityisesti pienituloisiin. Varsinkin raskasta työtä tekeville vuorotteluvapaa on tärkeä keino työssä jaksamisen edistämiseksi ja työelämässä pysymiseksi, totesi SAK:n hallitus kannanotossaan.

SAK:n hallituksen kokous 5.9.2011

SAK:n tilastot irtisanomisista, lomautuksista ja yt-neuvotteluista

Harmaan talouden torjuminen kuuluu kaikille

SAK on mukana harmaan talouden torjuntakampanjassa

Harmaaseen talouteen liittyvä rikollisuus on iso yhteiskunnallinen ongelma, jonka aiheuttamat menetykset ovat Suomessa vuosittain miljardien luokkaa. Ongelman torjuntaan voi jokainen vaikuttaa omilla arkisilla valinnoilla, kerrotaan poliisin vetämässä Harmaa talous - Musta tulevaisuus -kampanjassa. SAK, PAM ja Rakennusliitto ovat mukana kampanjassa, jonka verkkosivut löytyvät osoitteesta www.mustatulevaisuus.fi.

SAK:n lehdet

nettiPalkkatyöläinen

Tuore nettiPalkkatyölainen ilmestyy verkossa 13.9.2011. Ilmoittaudu lehden sähköpostilistalle osoitteessa www.palkkatyolainen.fi (> Lomakkeet).

Lehdestä löytyvät mm. seuraavat jutut:

• Piia Yli-Heikkurin tärkeä tiedonlähde on ässäläisten luottamusmiesten sähköpostirinki
  • Pienen Närpiön kunnan asukkaista joka kymmenes on ulkomaalaistaustainen
  • Yhdistysten talouden ja hallinnon tarkastusta koskevat säännökset ovat muuttuneet

Palkkatyöläinen

Painettu Palkkatyöläinen kolahtaa postiluukuista 27.9.2011. Lehden teemana on lakot. Haastateltavana lehdessä on mm. työministeri Lauri Ihalainen.

Arvo

SAK:n nuorten lehti Arvo ilmestyy 23.9.2011. Lehden näköisversion voi lukea osoitteessa www.digipaper.fi/arvo.

SAK:n blogit ja Facebook

Uusi kulma -blogi: Piiri pieni pyörii

Seuraa SAK:ta Facebookissa

Uutisia ammattiliitoista

Liittojen työehtosopimusneuvotteluja koskevat uutiset:
SAK:n sopimusneuvottelusivut

Aliupseeriliitto:
Ehdoton ei pakkolomille!

JHL:n Jarkko Eloranta:
Uudelle valtion tuloksellisuusohjelmalle kova tarve

PAMin nettipalvelu:
EU-sivusto avautui

Paperiliitto:
Perusteollisuuden alamäki huolestuttaa

PAU:
Itellan henkilöstövähennykset reilusti ylimitoitettuja

Puuliiton Sakari Lepola:
UPM:n linja johtaa metsäteollisuuden rappeutumiseen

SEL:n Veli-Matti Kuntonen:
Kaupan ja teollisuuden kerrottava, mistä ruuan hinta muodostuu

Sähköliitto:

• 16.11. Paperiliiton valtuusto, Helsinki
  • 22.-23.11. PAUn liittovaltuuston syyskokous, Helsinki
  • 24.-25.11. SAK:n valtuuston kokous, Kiljavan opisto

FFC: Företagen tar inte ansvar för sina arbetstagare

Enligt FFC verkar det som om företagen inte överhuvudtaget tar något ansvar för sina arbetstagare. Nordea, som går med vinst, skär kraftigt ner sin personal, och skogsindustriföretaget UPM, som gjort ett gott resultat, stänger en fabrik och säger upp flera hundra av sina anställda.

Finland behöver nu ett industripolitiskt program, konstaterade FFC:s styrelse på sitt möte måndagen den 5 september. Målet bör vara att öka investeringarna i Finland och trygga arbetstagarnas utkomst och framtiden för gamla industriorter.

FFC-styrelsen kräver också att alterneringsledigheten ska inte försämras. Regeringens planer på att minska ersättningen skulle hårdast drabba låginkomsttagarna, vilkas möjligheter till alterneringsledigt avsevärt skulle försvagas.

Läs mer på FFC:s webbplats www.sak.fi/svenska.

Löntagaren: Varför vågar få invandrare gå med i facket?

Närpes har fått ett gott rykte om att lyckas bra med att integrera både flyktingar och arbetsinvandrare. Men vad är det som att det fungerar så bra i Närpes? Varför vågar få invandrare gå med i facket? Och kunde facket delta aktivare i integreringen överhuvudtaget? Det här tar Löntagaren upp i temat i nummer 4, som utkommer den 13 september.

Arbetsmiljöreportaget fokuserades på våningsskötarnas vardag. Överraskande många har trakasserats sexuellt av hotellgäster.

Läs Löntagaren på nätet den 13 september: www.lontagaren.fi.

Seuraava SAK:n uutiskirje ilmestyy 5.10.2011. Mukavaa syksynalkua!