Yhdistyskirje 2/2011

3. JHL:n esimerkki innosti
100 000 Reilua tekoa -kampanja käyntiin

1. Edustajiston kevätkokous

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry:n edustajiston sääntömääräinen kevätkokous ja koulutustilaisuus on kutsuttu koolle 25. - 26.5.2011. Kokous alkaa 25.5.2011 klo 10.00 Jyväskylän Paviljongissa. Edustajiston ja hallituksen jäsenillä sekä liiton säännöissä mainituilla liiton toimihenkilöillä on kokoukseen osallistumisoikeus, ei yhdistysten edustajilla.

Kokoukselle tarkoitetut sääntöjen 11 §:n 3. kohdan mukaiset aloitteet on toimitettava liiton hallitukselle viimeistään 25.3.2011. Aloiteoikeus on liiton hallituksella, jäsenyhdistyksillä, yhteisjärjestöillä ja edustajiston jäsenillä.

Toivomme, että aloitteet lähetetään jokainen omana kirjeenään, vaikka lähettäisitte useita aloitteita.  Sähköpostilla lähetettävät aloitteet toivomme osoitteella: Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

2. JHL:n sääntökirja yhdistyksille

Yhdistyskirjeen (paperiversio) liitteenä lähetetään kaksi sääntökirjaa yhdistysten käyttöön. Uudet säännöt hyväksyttiin syysedustajiston kokouksessa. Liiton säännöt astuivat voimaan heti.

Yhdistyksien ja yhteisjärjestöjen pitää tehdä omat sääntömuutospäätöksensä jäsenkokouksessa esimerkiksi kevätkokouksessa kevään aikana. Sääntömuutoksista päättäminen edellyttää asian mainitsemista kokouskutsussa.

Yhdistyksien ja yhteisjärjestöjen osalta sääntömuutokset astuvat voimaan vasta omien sääntömuutospäätösten jälkeen erillisellä käyttöönottopäätöksellä, joka voidaan tehdä samassa kokouksessa välittömästi säätömuutospäätöksen jälkeen.

Sääntömuutoksia koskevat tarkemmat menettelytapaohjeet on toimitettu yhdistyksille ja yhteisjärjestöille viime syksynä ja ne löytyvät liiton nettisivujen Aktiivi-linjalta (yhdistystoiminta-säännöt).

3. JHL:n esimerkki innosti

100 000 Reilua tekoa on Reilun kaupan edistämisyhdistyksen tämänvuotinen pääkampanja. Se käynnistyi 14. helmikuuta ja päättyy lokakuun lopussa 2011. Kampanja pyrkii lisäämään kuluttajien tietämystä Reilun kaupan tuotteista ja kannustamaan heitä eettisiin valintoihin ostoksissaan.

Kampanjan idea sai alkunsa JHL:n viime syksynä jäsenyhdistyksille heittämästä haasteesta tehdä jokin reilu teko Reilun kaupan viikolla. Yhdistykset tarttuivat jo tuolloin haasteeseen, ja toivomme aktiivista osallistumista myös uuteen kampanjaan.

Tällä kertaa JHL haastaa yhdistykset suorittamaan listan arjen reiluja tekoja.

Rekisteröi yhdistyksesi/joukkueesi Reilun kaupan kampanjasivulla, valitse jokin ennakkoon laadituista tehtävälistoista ja ryhdy toimeen. Eniten tehtäviä suorittaneet joukkueet palkitaan upeilla Reilun kaupan tuotepalkinnoilla.

Oman joukkueesi tilanteen näet reaaliaikaisesti päivittyviltä kampanjasivuilta.

Lisätietoja kampanjasta Reilun kaupan kampanjasivuilta tai JHL:n Minna Hokkaselta, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. tai p. 010 7703 492.

Ammattiyhdistysterveisin

Pekka Soini
järjestöpäällikkö

Mauri Keskinen                                                        järjestöyksikön vastaava