JHL

Valtion palkkaneuvottelut etenivät hieman. Palkankorotusten lisäksi puhuttiin tekstikysymyksistä. Osapuolet palaavat pöytään tiistaina.

Valtion sopimusneuvottelut jatkuivat maanantaina 20.2. Neuvottelupöydässä jatkettiin työnantajan tarjouksen käsittelyä. Pääsopijajärjestöt ottivat kantaa työnantajan esitykseen tuoden esille myös omia tavoitteitaan. Neuvotteluissa keskustelu oli vilkasta, välillä jopa kiivasta.

– Palkkojen ostovoiman turvaaminen on meille tärkeää korkean inflaation vuoksi. Talousennusteet povaavat inflaation jatkuvan korkeana, ammattiliitto JHL:n sopimusasiantuntija Erika Mattsson kertoo.

– Myös tekstikysymykset ovat meille tärkeitä, vastaava sopimusasiantuntija Harri Turunen toteaa.

Valtion pääsopijajärjestöt ovat irtisanoneet valtion virka- ja työehtosopimukset päättymään 28.2.2023. Tämä merkitsee samalla työrauhan päättymistä.

Virkamiehiä ja työntekijöitä valtion neuvotteluissa edustavat Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL, Ammattiliitto Pro ja Julkisalan koulutettujen etujärjestö Juko. Työnantajapuolta edustaa Valtion työmarkkinalaitos.

Lisätiedot:
sopimusasiantuntija Erika Mattsson, 0400 461 411
vastaava sopimusasiantuntija Harri Turunen, 050 461 9303

Rekisteröitymällä ja kirjautumalla saat näkyviin vain jäsenille suunnattua materiaalia. Rekisteröityminen hyväksytään ylläpidon toimesta. Ole yhteydessä ylläpitoon, mikäli tunnustasi ei aktivoida 24 tunnin sisällä.